Jongerenwerk
"Ik vind het altijd super leuk als we gaan bakken of koken. Je leert er veel van, het is lekker en het leukste vind ik eigenlijk dat als andere het proeven, ze zo verrast zijn!" Aldus een enthousiaste deelneemster.
Leren koken en bakken bevordert de zelfredzaamheid, stimuleert de bewustwording; het kiezen voor gezonde voeding en maakt talentontwikkeling mogelijk. Ook het sociale aspect is zichtbaar tijdens deze activiteit, het schept een band. De vraag vanuit de jongeren om te gaan bakken was groot. Niet enkel het eindresultaat is wat ze interessant vinden, vooral de weg ernaar toe. Om vervolgens dan ook nog iets goeds te doen voor een ander maakte dit proces compleet. Zo hebben deze jongeren gebakken en gekookt voor vrijwilligers, voor ouderen en zich ingezet voor het goede doel. Genoegdoening en ook zelfvertrouwen is wat de jongeren mee krijgen, wederkerigheid.
“Talentontwikkeling staat hier centraal. Het gaat er niet om hoe je speelt maar dat je speelt. De eerste stap naar succes is gewoon beginnen, iedereen heeft talent!”
Muziek heeft een enorme impact op de hersenen, emoties en gedrag. Door het luisteren naar en maken van muziek worden verschillende delen in het brein gestimuleerd. Het activeert de brein-verbinding, het ontspant mentaal en fysiek, stimuleert het empatisch vermogen, het is goed voor de sociale ontwikkeling en het bevordert de cognitieve ontwikkeling. Door de aanmaak van gelukshormonen geeft samen muziek maken of luisteren een geluksgevoel. In deze tijd, waarin de algehele muziekwereld een zeer grote invloed heeft op de jeugd, is de vraag naar zelf muziek kunnen maken dan ook groot. De studio is gebouwd en opgezet door jongeren en voor jongeren. Jongerenwerkers en ervaringsdeskundigen ondersteunen en inspireren. Hier kunnen zij (leren) zingen, rappen, teksten schrijven, beats maken, piano spelen en straks nog veel meer. Door het succes is uitbreiding het volgende doel. Het proces van het leren en toewerken naar een eindproduct zorgt bij jongeren voor doorzettingsvermogen en geeft zelfvertrouwen. Het samen doen is verbindend en brengt saamhorigheid. In Studio EpiX staat iedereen in zijn/haar kracht!
"Ik woon om het weekend in Zandvoort. Doordat ik deelnam aan de surfreeks heb ik andere jongeren leren kennen. Die spreek ik nu nog steeds."
Niet alle jongeren krijgen dezelfde kansen. Afgelopen zomer namen 30 jongeren deel aan een reeks aan surflessen. Het surfproject bood jongeren de kans om talent te ontdekken en te ontwikkelen. Zowel fysiek als mentaal heeft surfen een positief effect. Zichtbaar is het zelfvertrouwen dat groeit gedurende deze reeks aan lessen. Jongeren vinden letterlijk en figuurlijk hun balans. Surfen zorgt voor onder andere het verbeteren van de mentale gezondheid en natuurlijk het fysieke gestel. Jongeren vinden gemeenschappelijke interesse in de sport, dit schept een band. Het sociale aspect van de sport is dan ook groot. Jongeren die elkaar voorheen niet zouden ontmoeten, zoeken elkaar nu buiten de reeks op.
Sociale vaardigheden ontwikkelen, minder stress en je bewust zijn van lichaam en geest. Boksen heeft alle facetten. Een groep jongeren heeft afgelopen jaar deelgenomen aan BOKSZ!
Een reeks aan boks lessen waar jongeren konden werken aan talentontwikkeling en konden ontspannen door inspanning. Daarnaast droegen de boks lessen bij aan het groeien van zelfvertrouwen. Fysiek werden de deelnemers sterker en uiteraard ook de aangemaakte endorfine was van positieve invloed.
De jongeren gaven aan beter in hun vel te zitten en zich fitter te voelen.
Het is belangrijk dat een jonge mantelzorger snel wordt herkend en erkend. Om de jonge mantelzorger zo goed mogelijk te ondersteunen, is het belangrijk dat hier voldoende informatie over beschikbaar en jonge mantelzorgers de ruimte krijgen om hier over te praten met lotgenoten.
Zo hebben er 2 activiteiten plaats gevonden voor 2 verschillende leeftijdsdoelgroepen.
Shania (12 jaar): ‘’Ik vind het fijn om even situatie thuis los te laten met mijn gehandicapte broertje en even iets te doen wat mij ontspant. Ook vind ik het fijn om ook van andere kinderen te horen dat zij ook soortgelijke situaties ervaren in hun thuis omgeving.’’
Activiteit Young Leaders, MDT (Maatschappelijk dienst tijd)
Young Leaders is een project gericht op jongeren waarin ze gemotiveerd worden om samen met leeftijdsgenoten uit het dorp te activeren om iets in je wijk te organiseren voor een ander. Tegelijkertijd wordt er in een reeks bijeenkomsten met coaches gewerkt om je talenten te ontdekken, verder te ontwikkelen en je vaardigheden zoals presenteren te versterken.
Rasha (14 jaar): ‘’Ik ben 5 jaar in Nederland en vind het Nederlandse taal erg moeilijk, door mee te doen met Young Leaders ben ik minder onzeker en durf ik meer te vragen.’’
Participatie en eigenaarschap zijn twee belangrijke aspecten van het volwassen worden in de samenleving. In een maatschappij waarin cognitief talent meer gewaardeerd wordt biedt het jongerenwerk kinderen kansen om sociaal en creatief talent te ontdekken en ontwikkelen.
Een mooi voorbeeld is het Halloweenfeest. Drie creatieve eerstejaars middelbare scholieren gaven aan ontzettend graag met Halloween iets te willen organiseren. Zij organiseerden een interactief spookhuis voor kinderen uit groep 7 en 8, waarin zij zelf als figuranten acteerde.
Oud en nieuw
De campagne “ben een ster in jouw wijk” is het leven ingeroepen om de mogelijke gevolgen van het afsteken van vuurwerk kenbaar te maken onder jongeren. Ook ging het gesprek over de consequenties van het bezitten en/of afsteken van illegaal vuurwerk. Zo kun je er een strafblad voor krijgen, waardoor je geen VOG (Verklaring Omtrent het Gedrag) kunt krijgen. Voor sommige stageplekken en of banen is een VOG nodig. Jongeren die ooit het werk van docent, brandweerman en ander verantwoordelijk werk willen doen, kunnen bij het ontbreken van deze verklaring dat gewoon vergeten. Iets wat zonde is van een mooie toekomst.